Företaget

TAKAB

Om oss

Grundades 1992

TAKAB grundades 1992 och är etablerade i Jönköping och Skövde men vi jobbar över hela Sverige. Våra montörer är erfarna och certifierade och de flesta har varit hos oss i flera år. Vi ser yrkesstolthet och service som en viktig del av vardagen då vi kan erbjuda snygga och snabba lösningar för just dig.

Smått till stort

Vi gör allt från små garage till stora industritak. Vi erbjuder tätskiktssystem för låglutande och branta tak samt för parkeringsdäck, terrasser och så kallade ”Gröna Tak”. Kvalitet på produkter är viktigt för oss, därför använder vi svenska produkter för det svenska klimatet. För att kunna lämna ett komplett tätskikt utför vi även plåtarbeten.

Serviceavtal

Med oss kan ni teckna serviceavtal och slippa bekymmer med ert tak. Vi besiktigar och underhåller ert tak med städning, reparationer och omläggning om så behövs. Vi ger dig alltid en ärlig och professionell utvärdering om vad som är i behov av att göras på din fastighets viktigaste del, taket!

Kvalitet & Miljö

Kvalitet och livslängd

Kvalitet och livslängd för tätskikt grundas på
Rätt material
Rätt utförande av arbete
Rätt skötsel

Kvalitet & miljöpolicy

Vi har redovisad kvalitetspolicy samt miljöpolicy, och styr vår verksamhet enligt en kvalitetsplan som innehåller rutiner för bl.a. inköp, materialkontroll, förbesiktning av arbetsplatsen, instruktioner till montör och reklamationer.

Svenska tillverkare

Vi har valt att enbart samarbeta med svenska tillverkare av tätskikt och isolering. Genom detta har vi tillgång till produkter och system som är anpassade efter vårt nordiska klimat. Vi ställer höga krav på våra leverantörer och prioriterar att samarbeta med företag som har kvalitetssäkringssystem samt miljöledningssystem. Vi använder enbart typgodkända system i våra entreprenader.

Certifikat

Våra takmontörer innehar certifikat för heta arbeten och montörscertifikat utfärdat av respektive tätskiktsleverantör.

Kvalitetspolicy

TAKAB i Jönköping AB skall leverera entreprenadtjänster
och produkter som ger täta tak och vattenisoleringar och som
väl motsvarar högt ställda krav, behov och förväntningar.

Detta skall uppnås genom ett kvalitetsstyrt lagarbete, där varje enskild aktivitet tillsammans med övriga aktiviteter i vår organisation resulterar i nöjda och återkommande kunder.  Vi skall framstå som ett uttryck för kvalitet i total mening genom:

  • att förstå och möta kundens uttryckta och underförstådda behov och förväntningar
  • att inom utlovad tid leverera de varor och tjänster som överenskommit med kunden
  • att utveckla och engagera våra medarbetare
  • att ständigt bedriva förbättringsarbete och sträve efter felfria resultat
  • att formulera kvalitetsmål och löpande redovisa och följa resultatet
  • att följa kundens uppfattning om vår kvalitet

Miljöpolicy

Vi vill och skall bidra till en sund miljöutveckling.

Inte bara genom att anpassa verksamheten till de miljökrav som ställs på oss från myndigheter, kunder etc. utan genom att aktivt arbeta för att stå i främre ledet när det gäller miljövänlig utveckling hos våra samarbetspartners – nämligen tillverkarna av tätskikt och värmeisolering.

Vi skall också försöka informera våra kunder fördelen med miljövänliga produkter.

Kvalitetsplan

Inköp och materialkontroll

Material specificeras efter ordererkännande och kontrolleras mot bygghandlingarna. Beställning och leveransplan läggs fast efter överenskommelse med kunden. Vid leverans till arbetsplatsen kompletteras materialleveransen med verktyg och utrustning samt i övrigt efter noteringar i protokoll från förbesiktningen.

Förbesiktning av arbetsplatsen

Vid förbesiktningen sker genomgång med kunden av bygghandlingar, order och övriga handlingar som styr entreprenaden. Genomgång av lokala och generella säkerhetsföreskrifter samt den särskilda checklistan för brandfarliga heta arbeten sker gemensamt liksom kontroll av arbetsstället med avseende på skyddsanordningar. Vid förbesiktning upprättas protokoll.

Instruktion till montör

Skriftlig arbetsorder överlämnas efter genomgång liksom eventuell infästningsplan.
Checklistan för brandfarliga heta arbeten undertecknas av montören efter genomgång. Montören erhåller en skriftlig sammanställning av detta i form av instruktion till montör.

Kontroll av entreprenaden

Under pågående arbete utförs kontinuerligt kontroll av detaljer och utfört arbete. Protokoll upprättas. Om täthetsprovning utförs, upprättas protokoll på särskilt formulär för dessa prover. Före slutbesiktning utförs en särskild avsyning.

Reklamationer

Vid eventuell reklamation besiktigas taket för bedömning av felorsak och ansvar samt beslut om lämplig åtgärd. Entreprenören arbetar med checklistor som påskrivna även utgör kvittens på att åtgärderna är genomgångna och utförda.